کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

معرفی پرکاربرد ترین فرمت های موسیقی

با سلام ..

معرفی پرکاربردترین فرمت های موسیقی


Wav

این فرمت معروف ترین و پر استفاده ترین فرمت صوتی در کامپیوتر هاست. Wav فرمت استاندارد ویندوز محسوب می شود. به همین دلیل ، اکثر صدا های موجود در ویندوز با فرمت Wavمشاهده می شوند و کلاً این فرمت کاربرد بیشتری دارد. فرمت Wav برخلاف اکثر فرمت های دیگر، خود انواع مختلفی دارد. یعنی می توان یک فایل Wav را به حالت های مختلفی ذخیره کرد. فرمت Wav در همه برنامه های مرتبط با صدا شناخته شده و پخش می شود.


MP3

این فرمت، محبوب ترین فرمت برای فایل های موزیک محسوب می شود. در واقع mp3 موفق ترین فرمت از خانواده Mpeg می باشد. Mpeg فرمتی بود که برای فشرده سازی صدا و تصویر توسط گروهی از محققین ایجاد شد. این گروه که با نام Motion Picture Experts Group فعالیت می کردند، پس از اختراع این فرمت، نام خود را بر آن نهادند. ( Mpeg در واقع از حروف اول همین عبارت تشکیل شده است). پس از ایجاد این فرمت که Mpg نیز خوانده میشد، فرمت های دیگری از این خانواده هم ارائه شد، از آن جمله: .mpa, mp1,mp2,mp3 از این میان mp3 بیش از بقیه کارائی داشت و بیشتر مورد استقبال قرار گرفت. دلیل عمده موفقیت آن نیز این بود که در این فرمت، فایل های صوتی بسیار فشرده و کم حجم می شوند، با این فرمت ما می توانیم حجم بیشتری از موسیقی را روی CD ذخیره کنیم ( حدود 12 ساعت موسیقی روی هر CD ) و همچنین زمان دریافت موسیقی از اینترنت نیز کاهش می یابد. mp3 در ویندوز 95 و اولین نسخه های ویندوز 98 پشتیبانی نمی شد. ولی در ویندوز های بعدی، فرمت mp3 بعنوان یکی از فرمت های پیش فرض گنجانده شده است.

MP3 یک سیستم فشرده سازى براى فایل هاى صوتى است که با استفاده از آن حجم فایل ها بدون تاثیر منفى در کیفیت صدا ، کاهش پیدا مى نماید . هدف اصلى سیستم فوق ، فشرده سازى یک فایل صوتى بگونه اى است که اولا" کیفیت آن افت نکرده و ثانیا" حجم آن به میزان قابل توجهى کاهش پیدا نماید .در اکثر موارد، میزان فشرده سازى بین ده تا چهارده برابر یک فایل صوتى معمولى است . مثلا" یک فایل موزیک که داراى ظرفیتى معادل سى و دو مگابایت است ، پس از تبدیل به فرمت MP3 ، ظرفیت آن به سه تا چهار مگابایت کاهش پیدا مى نماید . ایده اولیه سیستم فشرده سازى MP3 به سال هاى 1988 و 1999 بر مى گردد .

MPEG که از کلمات Moving Picture Experts Group اقتباس شده است ، نام گروهى است که سیستم فشرده سازى داده هاى ویدیوئى را پیاده سازى نموده است . فیلم هاى DVD ، سیستم هاى پخش HDTV و DSS ماهواره اى از مدل فشرده سازى MPEG به منظور کاهش ظرفیت فیلم ها استفاده مى نمایند . سیستم فشرده سازى MPEG شامل یک زیر سیستم دیگر به منظور فشرده سازى صدا مى باشد که MPEG Audio Layer-3 نامیده شده و به MP3 معروف شده است . با توجه به این که MP3 از یک روش فشرده سازى به منظور ذخیره اطلاعات استفاده مى نماید ، برخى از داده هاى غیر ضرورى در زمان فشرده سازى حذف مى گردند . بدیهى است کیفیت فایل هاى فوق نسبت به سایر فرمت هاى ذخیره سازى که از روش خاصى به منظور فشرده سازى استفاده نمى نمایند ، کمتر خواهد بود . فشرده سازى فایل هاى صوتى با استفاده از سیستم MP3 ، مبتنى بر مجموعه حقایقى در رابطه با توانائى انسان در شنیدن صوت است :

گوش انسان قادر به شنیدن برخى صداها نمى باشد .
گوش انسان توانائى شنیدن برخى صداها را بهتر از سایر صداها دارد .

در صورتى که دو موزیک بطور همزمان پخش شوند، ما صرفا" قادر به شنیدن موزیکى مى باشیم که صداى آن بیشتر است . با توجه به موارد قوق ، مى توان بخش هاى خاصى از یک موزیک را حذف نمود، بدون این که تاثیر قابل توجهى بر روى کیفیت صدا براى شنونده را بدنبال داشته باشد .نسخه هاى MP3 موزیک ها داراى کیفیتى دقیقا" مشابه سى دى original نخواهند بود، چراکه بخش هاى اندکى از موزیک حذف مى گردد .


CDDA

این فرمت در واقع چندان ربطی به فایل های صوتی کامپیوتری ندارد. ولی از آنجا که در کامپیوتر استفاده زیادی دارد، آن را معرفی می کنیم. CDDA در واقع فرمت CD های صوتی یا Audio cd ها است که توسط ضبط ها و CD player ها قابل اجرا است. این فرمت ساختار کامپیوتری ندارد و حتی نمیتوان آن را روی کامپیوتر کپی کرد. در حال حاضر به دلیل حجم بالائی که این فرمت اشغال می کند، استقبال از آن کاهش یافته است.


Mod

فرمت Mod یکی از فرمت های قدیمی کامپیوتر است که در زمان سیستم عامل داس محبوبیت زیادی داشت. ولی با ورود ویندوز ، کاربرد خود را از دست داد. این فرمت تا چهار کانال صوتی را پشتیبانی می کند. البته بیشتر برای پخش موزیک ( بی کلام ) مناسب است تا صدا های دیگر .


Mid

Mid یا Midi یکی از فرمت های قدیمی صداست که با وجود گذشت زمان، کهنه نشده و کاربرد خود را حفظ کرده است. Midi نشکیل شده از حروف اول این کلمات است: Musical Instrument Digital Interface (به معنای رابط دیجیتالی ابزارهای موسیقی). کاربرد اصلی فرمت Midi در موسیقی است. در واقع یک فایل Mid حاوی نت های موسیقی ، اطلاعات مربوط به هر ساز، پرده ها ، وقفه ها و همه اطلاعات تخصصی موسیقی می باشد. به همین دلیل با داشتن یک برنامه مناسب، می توانیم همه این اطلاعات را از فایل استخراج کنیم و این قابلیت برای موسیقی دانان بسیار مفید است. در اکثر کامپیوتر ها نیز یک درگاه Midi موجود است که میتوانیم ابزارهای موسیقی را به آن متصل کرده و موسیقی نواخته شده را به صورت فایل Mid ضبط کنیم. همچنین می توانیم نت ها را بنویسیم و ابزار موسیقی آن را برای ما بنوازد. فایل های Midi حجم بسیار کمی نیز اشغال می کنند و این نیز برای آنها یک مزیت محسوب می شود. این فرمت در بسیاری از ابزارهای الکترونیک از جمله تلفن همراه نیز کاربرد دارد.


Aiff

این فرمت در اصل فرمت استاندارد کامپیوتر های آمیگا است. آمیگا تا قبل از فراگیر شدن Pc حرف اول را در زمینه صدا و تصویر می زد ، تا سالها پس از ورود pc نیز فایل های صوتی آمیگا کاربرد داشت. ولی در حال حاضر به علت ورشکسته شدن کمپانی Commodore این فرمت نیز توسعه نیافته و کارائی خود را از دست داده است.


Voc

این فرمت، به کمپانی Creative و کارت های صوتی SoundBlaster اختصاص دارد. فرمت Voc نیز با ورود ویندوز و فراگیر شدن فرمت Wav ، کم کم از گردونه خارج شد و اکنون کاربرد چدانی ندارد.

Wma

فرمت Wma یا Windows media audio یکی از جدی ترین رقیبان mp3 محسوب می شود. این فرمت حتی از بعضی جهات بر mp3 برتری دارد و با توجه به این که محصول کمپانی مایکروسافت است، آینده روشنی برای آن پیش بینی می شود. فایل های Wma حجم بسیار کمی دارند و کیفیت آنها نیز کاملا قابل قبول است. در عرصه اینترنت نیز که حجم فایل ها اهمیت زیادی دارد، این فرمت با فرمت mp3 رقابت تنگاتنگی دارد.


Ra

فرمت Real Audio نیز یکی از فرمت های صداست که جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است. فایل هایRa نیز حجم کم و کیفیت قابل قبولی دارند، ولی چیزی که آنها را از دیگر فرمت ها متمایز می کند، حجم آنها نیست بلکه خاصیت streaming موجود در فایل های Real است. خاصیت Streaming یا جریانی، باعث می شود که فایل های صوتی از طریق اینترنت پخش شوند، ولی کپی نشوند. این ویژگی کمک زیادی به تولید کننده ها می کند و جلوی کپی های غیر مجاز را تا حدودی می گیرد. همچنین به کمک این قابلیت، میتوان صدا را به صورت زنده روی اینترنت پخش کرد. در حال حاضر اکثر رادیو های اینترنتی برای پخش مستقیم برنامه های خود از فرمت Real استفاده می کنند.

OGG

فـرمـت OGG یـک فرمـت بازمتن و آزاد است که در streaming و فشرده سازی فایل‌های صوتی و ویدئویی بـکــار می‌رود. OGG Vorbis جایگزینی آزاد و بازمتن برای فرمت MP3 به شمار می‌رود. بسیاری از نرم‌افزارهای پخش کننده کنونی قـادرنــد تــا این فرمت را پخش کنند. OGG دارای سه سیستم فشرده سازی (Codec) مختلف می‌باشد:

- سیستم Vorbis برای فشرده سازی فایل‌های صوتی
- سیستم Speex برای فشرده سازی صدای انسان [۱]
- سیستم Theora برای برای فشرده سازی ویدئو [۲]

برای اطلاعات بیشتر راجع به فرمت OGG کلیک کنید .. (http://forum.p30world.com/showthread.php?t=11652)


منابع : weblog.parsmedia.ws - سخا روش - irantux

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد