کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

نحوه برچسب نویسی برای قطعات موسیقی

برای بهره مندی کامل از mp3، برچسب های ID3 را مرتب کنید.
این ایده که همه فایل های موسیقی خود را به mp3 تبدیل کنید از چند جهت سودمن است. یک فایل mp3 فضای نسبتا کمی اشغال می کند، بنابراین می توانید همه فایل های موسیقی خود را روی سخت دیسک سخت نگه دارید و دیگر مجبور نخواهید بودCD ها را پی در پی عوض کنید . مورد دیگر امکان ساخت playlist است . بدین روش می توانید لیست های دلخواهی از فایل های خود را تهیه کنید که با یک اشاره قابل فراخوانی هستند. ولی mp3 دارای یک برتری بزرگ دیگر هم هست. این ویژگی امکان شناسایی و مرتب کردن آسان قایل ها را به شما می دهد. وقتی یک فایل mp3 را با نرم افزار پخش خود بالا می آورید، احتمالا اطلاعاتی چون امکان قطعه یا ترانه، نام هنرمند و عنوان آلبوم در نوار اطلاعات ظاهر می شود. همه ی این ها در خود فایلmp3 و دورن یک برچسب دیجیتال ذخیره می شوند. این برچسب ها می توانند انبوهی از اطلاعات، از سال انتشار تا حتی گونه ی هنری را در خود جای دهند. البته نرم افزارهای پخش هم کم کم از هوشمندی بیشتری برای به کارگیری این برچسب برخوردار می شوند. به عنوان نمونه، بسیاری از نرم افزارهای کنونی می توانند یک playlist از همه قطعه هایی که مثلا مربوط به یک دهه هستند بسازند. طبیعی است که اگر برچسب های فایل های شما خالی یا ناقص باشند،از امکان فیلتر گذاری گفته شده محروم می شوید بنابراین در این نوشتار به بررسی مقوله ی برچسب گذاری mp3 می پردازیم و همچنین نرم افزارهایی معرفی می کنیم که کار ساخت و ویرایش برچسبها با کمترین زحمت امکان پذیر می کنند. (برای خواندن بقیه مطالب بر روی ادامه مطلب کلیک کنید )

Mp3 در آغاز دارای امکالن ویژه ای برای برچسب زنی به فایل ها نبود. با این وجود،‌ساختار آن به گونه ای بود که همیشه چند بیت خالی برای گنجاندن اطلاعات حق تکثیر و اندکی اطلاعات مختصر دیگر وجود داشت.
در آغاز دوره ای که MP3 به عنوان فرمتی قابل قبول برای انتقال موسیقی روی شبکه در حال باز کردن جای پایی برای خود بود، بررسی ها نشان داد که mp3 از قابلیت ذخیره ی متن برای توصیف موسیقی خود برخوردار و سودمندی این کار نیز بر همه آشکار بود. در پایان با به کار گیری یک روش ساده، یک برچسب 128بایتی به انتهای فایل صوتی افزوده شد که می توانست اطلاعاتی همچون عنوان،‌ هنرمند،آلبوم، سال، گونه موسیقی، همین طور توضیحات تکمیلی ر ا در خود جای دهد.
این روش برچسب گذاری عنوان ID3 را به خودگرفت، ولی خیلی زود به کدی توسعه یافت که علاوه بر اطلاعات پیشین می توانست شیار (track) یی از CD که این قطعه از ان می آمد را شناسایی کند( و این یعنی امکان حفظ کردن ترتیب شیارها در mp3 playlist) . دو بایت آخر در فیلد توضیحات، فضای لازم برای این کار را فراهم می کرد . این ارتقاء‌ نام ID3V1.1 را به خود گرفت.
این یک گام پیشرفت چندان چشم گیر نبود و حتی این ویرایش اخیر هم تاحد کمال فاصله داشت. نه تنها فیلدهای اطلاعاتی محدود بودند، بلکه اطلاعاتی که در هر کدام از این ها می توانست قرار بگیرد نیز محدود به 36 کاراکتر بود، ولی توصیف یا عنوان گذاری دقیق بر قطعات موسیقی کلاسیک، نمایش نامه های رادیویی و کتاب های شنیداری(audio book) فضایی بیش از این نیاز داشت.
مشکل دیگر از آنجا بر می خواست که این برچسب در انتهای فایل قرار می گرفت در زمان جریان یافتن فایل، آخرین چیزی بود که بالا می آمد. پس نمی توانستند در جست و جوی سریع کاربرد موثری داشته باشد.
تصمیم بر این شد که سیستم تازه ای برای غلبه براین مشکلات و نارسایی ها ابداع شود. نتیجه کار ID3V2 نام گرفت. این روش به صورت مقایسه ناپذیری فراتر از دو ویرایش پیشین خود بود. ساختار تفکر قبلی به گونه ای نبود که یک بهسازی قابل توجه را ممکن سازد. ID3V2 همه مشکلات مربوط به محدودیت فضا را به صورت کلی و اساسی حل کرد و دارای استانداری آن چنان منطقی و آینده نگر بود که کسی تصور نیاز به یک ارتقا اساسی در باره ان را نمی کرد. اگر نگاهی به شکل سه بیندازید تصوری از چگونگی ساخت ID3V2 به دست می آورید.

محتوای یک برچسب چیست؟
هر بر چسبID3V2 از تعدادی تکه های اطلاعتی کوچک تر به نام قاب(fram) تشکیل شده است. این قاب ها می توانند تقریبا هر نوع داده ای که فکرش را بکنید در خود جای دهند. می توانید اطلاعت مربوط به عنوان و نام هنرمند، متن شعر یا ترانه، تصویر و حتی پیش تنظیم اکو لایزر(equliser present ) مربوط به هر فایل و آدرس وب سایت هنرمند را در این قاب ها قراردهید. انواع تازهی این قابها چندان چاره ساز نیست، زیرا می باید نرم افزارهای پخش را نیز هم پای برچسب ها مجهز کرد. به عبارت دیگر، یک کارت نرم افزار قدیمی روی قاب هایی که نمی شناسد را نادیده می گیرد.
یک برچسب کامل ID3V2 می تواند از لحاظ حجم تا 256 مگا بایت هم بزرگ شود و در این وضعیت، پیشینه حجم هر قاب MB 16 خواهد بود. احتمالا هرگز یک برچسب با خواهد بود. احتمالا هرگز یک برچسب با حجم کامل نخواهید دید . ولی لین حجم وسیع خیالمان را بابت نیازهای آتی راحت می کند. به هر حال، یک عنوان گذاری ساده فضایی بیش از چند بایت اشغال نمی کند.
توسعه دهندگان می گویند که اگر یک برچسبID3V2 بدین معناست که احتمالا در آینده شاهد کاربردهای تازه ای از آن خواهیم بود. هم اکنون نیز برخی قابلیت های پیشرفته تر آن برای ساخت playlist ها به صورت خودکار رواج دارد.
به عنوان نمونه ،‌یکی از کارکر دهای خود به خودی ID3V2 ، میزان استفاده شما از هر فایل موسیقی را شاخصی برای اندازه گیری علاقه شما به ان در نظر گرفته و آن را بانمایش تعداد مناسبی ستاره نشان می دهد. سپس برنامه ی پخش شما می تواند بدون اینکه شما را به زحمت بیاندازد، موسیقی های مورد علاقه ی شما را به صورت لیست های منظمی در بیاورد.
ID3V2 برچسب تازهای نیست، بنابراین شگفت آور نیست که تقریبا همه ی برنامه های بخش رسانه ای از آن پشتیبانی می کنند. برنامه هایی مانند Winamp، Itunes'Music match همگی از امکانات پشتیبانی این برخوردارند . این احتمال وجود داد که شما در رابطه با برچسب گذاری فایل ها ی خود بی دقت بوده اید و یا این که انبوهی فایل از اینترنت برداشت کرده اند که دارای برچسب های مختصری هستند و اکنون نسبت به مرتب و کامل کردن آن ها علاقه مند شده اید، یا این که می خواهید برچسب های قدیمی فایل های خود را به ID3V2 تبدیل کنید.

نوشتن برچسب ها
بازنویسی و مرتب کردن برچسب یک یا دو برچسب به وسیله یک MP3 PLAYER مانندWinamp کار ساده ای است . برای دیدن اطلاعات درون یک برچسب در Winamp تنها که باید بکنید بالا آوردن فایل ها و سپس کلیک روی main menu در سمت چپ پایین پنجره است، آن گاه می توانید همه فیلدهای ناقص فایل خود را کامل کرده وبا فشردن دکمه ی Update، تغییرات را بروی فایل mp3 ذخیره کنید. Winamp امکان کار کردن با هردو برچسب ویرایش 1 و 2 را دارد و خواهید دید که این دو را در کنار یکدیگر نمایش می دهد . اگر دیدید که شما تنها دارای برچسب ویرایش 1 هستید ، می توانید به سادگی با کلیک کردن برcopy fram IDV1، آن را به برچسب IDV2 تبدیل کنید. امکانات Winamp برای ویرایش کردن داده ها برچسب های 2 یا 3 فایل مناسب است. ولی انجام فرایند برچسب نویسی برای 100 یا 200 فایل می تواند بسیار خسته کننده باشد. حتما می خواهید چاره کار را بدانید. باید به سراغ برنامه هایی بروید که بخش عمده ای از کار را به صورت خودکار انجام دهد. نرم افزار رایگان Musicmatch (www.musicmatch.com) دارای ابزار هایی به مراتب تخصصی تر و قدرتمندتر برای نوشتن و بازنوشتن بر چسب هاست. البته این برنامه حجمی در حدود MB 20 دارد و این مقدار برای برداشت از اینترنت زیاد است. ولی نرم افزار ارزشش را دارد، چراکه دارای قابلیت های خیره کننده ای است. همانند Winamp ، در این نرم افزار هم می توانید به بازنویسی فیلدهای موجود بپردازید،‌علاوه بر این امکان ایجاد فیلدهای تازه ای مانند متن ترانه یا شعر، یادداشت، سرعت ریتم(tempo) و شاخص ارزیابی(roting) را هم در اختیار دارید. برای این کار روی نام فایل در پنجره Library کلیک راست نموده و از لیستی که ظاهر که ظاهر می شود Edit Track Tags را انتخاب کنید ، در این مرحله پنجره ای به نام Tagging باز می شود که امکانات لازم را در اختیار می گذارد.
در حقیقت امکان انتخاب چند فایل به صورت هم زمان در پنجره ی Library وباز کردن همه آنها در یک پنجره برچسب نویسی وجود دارد.
بدین ترتیب می توانید به آسانی از یکی به دیگری بروید. ویژگی اخیر بسیار سودمند است، به ویژه زمانی که چند تا از فیلدهای یک آلبوم یا هر دسته ای از فایل ها مشترک هستند، به آسانی می توانید نام هنرمند و آلبوم را وارد کرده و در جعبه های کنار آن ها تیک بگذارید تا در مورد همه ی فایل ها اعمال شود.به همین روش می توانید حجم چیزهایی که تایپ می کنید را 10 تا12 بار کاهش دهد.
Musicmatch همچنین دارای گروهی از ابزارهای ویژه به نام Super tagging است . این ها می توانید در سمت چپ پایین پنجره ی بر چسب نویسی اصلی پیدا کنید. گاه به شیار track هایی برخورد می کنیم که نام هنرمند و آلبوم را در نام فایل خود دارند و نه در برچسب mp3 . این می تواند آزاردهنده باشد ، زیرا نرم افزار پخش mp3 شما احتمالا چیزی مانند Track 3 را نمایش خواهد داد. در ویرایش کامل Musicmatchابزاری برای حل این مشکل وجود دارد. کافیست روی دکمه ی Tag from Filename که در زیر Super tagging قراردارد کلیک کنید.
در ویرایش کامل ابزاری برای تکمیل و مرتب کردن برچسب ها ناقص وجود دارد. برای فعال کردن این ابزار باید روی دکمه ی Lookup Tags کلیک کنید . بدین ترتیب پنجره ای باز می شود که آهنگ های مرتبطی که Musicmatch از پیگاه داده ای بر خط(Online database) خود یافته است را نمایش می دهد. نرم افزار همچنین album artی را که پیدا کرده نمایش داده و به برچسب می افزاید.
برنامه های موثر دیگری نیز روی شبکه وجود دارند که می توانند شیارهای بد برچسب خورده ی شما را تعمیر کنند. برنامه هایی مانند mp3/Tag Studio، Abander Tag Control و Logandrename می توانند خط تیره پایین(underscore) را پاک کنند یا برخی حروف را به بزرگ تبدیل کنند. یکی از عجیب ترین ولی سودمند ترین این برنامه ها دارای نام توجه بر انگیز PsychoMP3 است.www.medic.dk
اگر دسته ای شیار دارید که تاکنون برچسب گذاری نشده اند و یا اینکه از منابع گوناگون برداشته شده اند ، PsychiMP3 می تواند به صورت خودکار همه ی آنها را بااطلاعات درست برچسب گذاری کند. این برنامه از پایگاه داده ای برخط و رایگان FreeDB برای یافتن آلبوم ها استفاده می کند . تنها کاری که باید انجام دهید انتخاب پوشه ی در بردارنده ی فایل ها و فشردن دکمه ی Query است. آن گاه این برنامه لیستی از موارد مناسب احتمالی ارائه می دهد.
سپس باید یکی از آن ها را انتخاب کنید و دکمه ی Rename را فشار دهید تا همه ی برچسب ها را روز آمد کنید. این نرم افزار به طرز شگفت آوری دقیق است و صرفه جویی عمده ای در زمان انجام می دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد