کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

نکات مهم در index سازی (indexing)

ارائه ایندکس ها در ویندوز XP سبب افزایش سرعت و کارآیی در جستجوی اینترنتی خواهد شد. این مسئله که هر روز ارتباطات سریع تر و انعطاف پذیرتر می شود و جستجوی تمامی مب از جستجوی دیسک سخت کامپیوتر منزلتان راحت تر می گردد بسیار عجیب است . سرویس ایندکس ها در ویندوز XP ، شبیه گزینه Find fast در افیس است که البته شان و کارایی آن همانند افیس شناخته نشده است. در صورتی که شما با استفاده از این انتخاب جستجوی اینترنتی انجام دهید خواهید توانست که اطلاعات ناخواسته را براحتی حذف کنید و قدرت و سرعت جستجو بسیار بالا خواهد رفت که این کارایی شما را بیش از جستجوی معمولی و استاندارد و یا استفاده از امکانات افیس بالا خواهد برد. البته برای شروع کار باید به نکاتی توجه داشت. اولا در صورتی که پارتیشن بندی کامپیوتر شما دارای قالب NTFS است با کلیک راست کردن بر روی جستجو گر ویندوز می توانید پیام “Allow Indexing Service ” را در فهرست عمومی آن دریافت و از وجود این نرم افزار مطلع شوید

دوما تا زمانی که این برنامه را کاملا نصب و شکل بندی نکرده اید، گزینه Indexing را غیرفعال نکنید. برای استفاده از سرویس Index باید ابتدا به صورت مدیر شبکه (Administrator ) وارد سیستم عامل کامپیوتر شوید و سپس وارد پنجره Computer Management بشوید. در این حالت پنجره سمت چپ را باز کنید و بر روی Indexing Service راست کلید کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید و گزینه های “ Index files with unknown extensions ” “ Create abstracts ” را پاک کنید. این کاربر به استفاده از Index در جستجو، سرعت بیشتری می بخشد. سرویس شاخصه سازی (Indexing ) با کاتالوی “ Catalog ” کار می کند. یک کاتالوگ مجموعه ای از چند پوشه ( folder ) و یا دایرکتوری است که به آنها Indexer می گویند. پوشه ها نباید بر روی یک پارتیشن خاص قرار داشته باشند. مشاهده خواهید کرد که کاتالوگ ” Systme ” از قبل تنظیم شده است، آن را باز کنید و بر روی “ Directiories ”‌کلیک کنید.
در این حالت سیستم آماده است تا محتویات هر پارتیشن و یا پوشه را به صورت شاخص (Index ) در آورد . برای اینکه، تمایل نداریم ایندکس سازی انجام گیرد، بر روی هر درایو یا شاخه دوبار کلیک کنید و دکمه NO را در زیر “Include in index “ را انتخاب کنید. سپس گزینه Indexing service را در پنجره سمت چپ کلیک کنید و از منوی عملکرد (Action ) کاتالوگ جدید را انتخاب کنید. برای آن یک نام و محل قرار دهید. این محل می تواند در هر جایی در کامپیوتر شما قرار گیرد. با این کار، کاتالوگ جدیدی ایجاد می شود که بعنوان یک شاخه برای سرویس ایندکس سازی مطرح است و برای دایرکتوری ها هم به همین ترتیب، زیرشاخه ساخته می شود.
در صورتی که شاخه دایرکتوری ها را باز کنید، خالی به نظر می رسد. بنابراین بر روی آن راست کلید کنید و گزینه New را انتخاب کنید. بر روی پوشه ای که قصد اضافه کردن را دارید کلیک کنید وآن را Add کنید و OK را کلیک کنید. به صورت پیش فرض این کار تمام زیر پوشه ها را نیز در بر می گیرد. در صورتی که قصد حذف یک زیرپوشه خاصی را دارید، در زیر گزینه Include in Index ، دکمه No را فشار دهید. به صورت پیش فرض مطالب مربوط به فایل های متنی، فایل های MS Office و سندهای HTML ، گروه های خبری و پست الکترونیکی به صورت ایندکس در می آیند و می توان برای فایل های JPEG و یا Adobe ،فیلتر خاصی را به نام Ifilter قرار داد. در صورتی که یک و یا بیشتر از آن کاتالوگ بسازید، باید حتما چندین ایندکس را نیز ایجاد کنید.
در صورتی که پنجره Computer Management را ببندید و سرویس ایندکس سازی را از طریق گزینه “ Change preferences ” در جستجوگر ویندوز xp فعال کنید، خود xp براحتی کار ایندکس سازی را انجام می دهد. در صورتی که میزان ورودی ها و کاربران و یا فعالیت دیسک بالا باشد می توان ایندکس سازی را غیرفعال کرد. در صورتی که بخواهید می توانید به وسیله انتخاب پوشه در لیست فهرست ها آنها را به سرعت وارد عملیات ایندکس کنید. اندازه ایندکس که قسمت اعظم اندازه کاتالوگ را شامل می شود حدود 30- 15 درصد اندازه کلی سندهای ایندکس شده است. هر ایندکس می تواند دو سند چهار مگابایتی را به صورت فایل های Propstor.bkn دسته بندی کند. هر کاتالوگ نیز نیاز به مراحل پردازش جداگانه به صورت فایل های cidaemon.exe دارد که در پنجره Windows Task Manager وجود دارد.
اگرچه این پردازش ها، زیاد حافظه کامپیوتر را اشغال نمی کنند، به هر حال باید از تنظیم این پروسه ها نیز دقت شود. زیرا حتی ساختن فایل های ایندکس خالی نیز دو فایل بزرگ propstor را در بر خواهد داشت. پس در صورت عدم نیاز به این کاتالوگ ها، می توان آنها را حذف کرد. البته در صورت عدم نیاز به این کاتالوگ ها، می توان آنها را حذف کرد. البته در صورت فعال بودن سیستم ایندکس ، نمی توان کاتالوگ ها را حذف نمود. برای این کار، می توان بر روی پنجره Computer Mangement Console راست کلیک کرد و سپس گزینه های Alltasks و stop را انتخاب کرد. در این حالت فایل های cidaemon.exe از منو حذف می شوند در صورت فعال نبودن ایندکس با راست کلیک بر روی سیستم می توان مستقیما این فایلها را حذف نمود. با مشاهده مجدد فایل ها مشخص می شود که تعداد آنها بسیار کمتر شده است. در صورتی که نیاز به کمک داشتید، گزینه Help را فشار دهید و به دنبال Indexing Service بگردید و بر روی آن کلیک کنید تا گزینه “ Open Indexing Service ”‌را مشاهده کنید. در صورت بروز اشکال، فایل isconcepts.chm را در پوشه Help ویندوز باز کنید.

جستجوی ایندکس ها:
پس از ساختن آنها، مهمترین کار جستجو برای پیدا کردن ایندکس هاست که باید راه حل ساده ای برای آنها جست. راه حل بسیار ساده و در واقع راحت ترین کار، پیدا کردن فایل ciadv.msc است که باید در windows\system32 باشد و می توان با ساخت یک میانبر آن را بر روی منوی شروع و یا نوار ابزار قرار دارد.
بدین ترتیب یک آیکون ساخته می شود که با کلیک بر روی آن سرویس ایندکس، براحتی مشاهده می شود. تنظیمات این پنجره قابل ذخیره شدن نیست و در این حالت باید گزینه Show cansol Tree کلیک گردد که در این حالت پنجره ها باز می شوند. برای جستجو در کاتالوگ می توانید بر روی گزینه Query The Catalog کلیک کنید. در این حالت فرم Indexing Service Query ظاهر می شود که دارای جستجو در حالت استاندارد و پیشرفته است. برای جستجوی یک لغت ساده می توان از نشان پرسش استاندارد استفاده کرد تا فایل های دارنده آن لغت مشخص شود. در صورتی به دنبال لغت های پیچیده و یا حروفی مثل ala هستید حتما بدنبال جستجوی پیشرفته باشید. برای جلوگیری از پاره ای ابهامات باید شیوه جستجو،شبیه شیوه جستجوی لغات در اینترنت به وسیله موتورهای جستجو باشد. در صورتی که 2 و یا بیش از 2 لغت مورد پرسش باشد، در واقع ما در جستجوی یک عبارت هستیم و در این حالت از عملوندهایی مثل AND و OR و NEAR و یا NOT استفاده می شود. مثلا در جستجوی لغات Elvis and cow and volcno هر سه لغت با هم جستجو می شوند و فایلی پیدا خواهد شد که دارای هر سه لغت باشد .
مثلا در جستجوی Elvis andnot presley تمامی فایل هایی که لغت اول را دارند ولی لغت دوم را ندارند را پیدا خواهد کرد. باید توجه داشت که ANDNOT باید با هم بکار رود و نمی توان بجای آن از علامات + و یا – استفاده شود. در این زبان از سمبل های مختلفی استفاده می شود مثلا AND مساوی & است و OR معادل \ است و NOT مساوی ! و Near ~ است.
مثلا در جستجوی فایل که دارای عبارات (black~cat ) ! red\dog& ، است می توان نتیجه گرفت که سندی مورد نظر است که دارای لغات red و یا dog باشد و فاقد لغات black و cat در مجاور هم باشد. نتایج جستجو شامل عنوان ،اندازه و تاریخ و نام فامیل است. وقتی بر روی عنوان و یا نام فایل کلیک شود، فایل باز خواهد شد. در صورتی که فایل از نوع فایل های Office باشد و در IE امکان جستجوی آن وجود دارد ولی ساختار فایل شبیه سندهای افیس خواهد بود.
---------------------------
منبع: مجله رایانه شماره: 133

نظرات 1 + ارسال نظر
آریا شنبه 31 فروردین 1387 ساعت 12:01 http://erfanifar.blogfa.com

سلام
وبلاگ خوبی داری
من تمایل به لینک دارم
اگه خواستی در قسمت نظرات اطلاع بده
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد