کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

کامپیوتر ۰ اینترنت ۰ دانلود ۰ پروکسی

آموزش کامپیوتر و اینترنت و پروکسی

ترفند های یاهو

background برای یاهو مسنجر
کارهایی که گفته میشه رو به ترتیب انجام بدین تا بتونید از هر عکسی در یاهو مسنجر در پشت لیسته دوستاتون استفاده کنید.

عکسی رو که میخواهید استفاده کنید به فرمت BMP در بیارید.
اسمه عکسو به background تغییر نام بدین.
عکسو به جایی که یاهو رو نصب کردین به آدرس زیر کپی کنید:
C:Program FilesYahoo!Messengerskinscustom
حالا کانکت شین و این کارهایی که نوشته شده به ترتیب انجام بدید:
yahoo messenger_login_privacy setting_appearance
بعد از انجام این مراحل در صفحه جدیدی که باز میشه باید روبروی (کارنت سیم) این گزینه رو انتخاب کنید Current Theme:Custom.
حالا میتونید کارو تموم کنید Apply_ok.


نکته: سعی کنید عکسیرو که در ابتدای کار انتخاب میکنید زیاد تیره نباشه چون نمیتونید اسمه دوستاتونو به خوبی ببینید

استفاده همزمان بیش از یک ID در Yahoo Messenger 6
معمولا آنهایی که از یاهو! و Yahoo Messenger استفاده می کنند، بیشتر از یک شناسه (ID) برای خودشان دارند. حرفه ای ها، شناسه های مجازی تعریف می کنند و تازه کارها شناسه حقیقی می سازند.
حتما می دانید چه فرقی دارند؟ برای یک شناسه مجازی، Email معتبر بر روی یاهو وجود ندارد. استفاده از شناسه های مجازی اشکالاتی هم دارد که حرفه ای ها را وادار به تعریف شناسه های حقیقی مختلف می کند داشتن Status یکسان برای تمام شناسه های مجازی (مثلا Availabe یا Invisible بودن و نمایش یک خط وضعیت برای همه) و حتی امکان فراموشی در اینکه کدام کاربر را با کدام شناسه اضافه کرده اید؟ و بدتر از همه اشتباه در ارسال پیام از طرف یک شناسه بجای یک شناسه دیگر و از همه مهم تر Messenger اجازه فعال بودن تنها یک نسخه خود را می دهد، استفاده از شناسه های حقیقی متعدد کار را برای Online بودن همزمان برای چند ID را مشکل می کند. به همین خاطر Patch ی را تهیه کردم که توسط آن میتوانید چند Messenger را همزمان باز کنید .
طرز کار Patch خیلی ساده هست Yahoo Messenger را به طور کامل Close کنید و بعد مسیر فایل YPager.exe که معمولا در اینجا C:Program FilesYahoo!Messenger قرار دارد را مشخص کنید و Start را فشار دهید.
حُسنی که این Patch نسبت به Patch های دیگر دارد در این است که یک بار اجرای آن کافی است و احتیاج نیست Patch همیشه فعال باشد ؛ چون در خود فایل (YPager.exe) تغییرات را اعمال میکند.
بعد از اینکه با موفقیت Patch اجرا شد ، با هر بار اجرای Yahoo Messenger (کلیک کردن روی Icon ) یک پنجره جدید باز میشود
http://www.mashatan.com/download/patchym.exe

آرشیو میسنجریاهو، آفلاین و بدون پاسورد!

برایم مهم بود که به پیام های گذشته ام در یاهو! میسنجر دسترسی سریع داشته باشم و حتی با عوض کردن سیستم شخصی ام آنها را از دست ندهم.
می دانید که میسنجریاهو! می تواند پیام ها را برای استفاده در روز مبادا بایگانی کند.
(برای آنها که نمی دانند: Preferences::Archive::Enable Archiving).
برای همین سعی کردم راه حلی برای استخراج و ذخیره پیامها در فایل های متنی قابل حمل کشف کنم!
فهمیدم که یاهو! میسنجر برای بایگانی کردن پیام ها، آنها را به صورت رمزشده در فایلهای متنی dat.* و در مسیری مثل C:Program FilesYahoo!MessengerProfiles{Your Yahoo! ID}ArchiveMessages ذخیره می کند. اما رمزگشایی این فایل ها کار ساده ای نبود و دسترسی به آنها از طریق میسنجر هم تنها زمانی که آنلاین باشیم ممکن است. یعنی بود!
در لینکدونی امیرعظمتی دیدم که با داشتن برنامه Yahoo Message Archive Decoder می توان بدون نیاز به نام کاربری و کلمه عبور، پیام های گذشته خود (و حتی دیگران!) را درحالت «آفلاین» خواند.
این برنامه با رمزگشایی این فایلهای رمزشده در مسیر بالا (یا هرمسیر دلخواه دیگر)، محتوای آنها را در قالب اچ اتی ام ال نمایش می دهد و با نمایش همه پیامها در یک صفحه، باعث سرعت بخشیدن به مرور و خواندن مطالب گذشته می شود

ارسال پیغام به چند نفر در یاهو مسنجر
یاهو برای این مورد فکری اساسی کرده و شما همانطور که برای ارسال ایمیل در قسمت To می توانید با مشخص کردن ایمیل افراد، خود را از نوشتن و ازسال مککر نجات دهید، در اینجا نیز می توانید در قسمت To نام ای دی (ID) افراد را که می خواهید برای آنها پیام یکسانی ارسال کنید را نوشته و آنها را توسط کاما (،) از یکذیگر جدا نماید، و یا می توانید با نگه داشتن کلید CTRL بروی صفحه کلید بروی ای دی ها مورد نظر کلیک کرده و سپس Enter را فشار دهید، بعد از آن شروع به نوشتن پیام خود کنید و بعد از اتمام نوشتن کلید ارسال (Send) را فشار دهید

یاهو مسنجر 30MB فضای خالی داره !

Yahoo! Briefcase

این قسمت از یاهو شبیه به حافظه کامپیوتر است که بر روی اینترنت نصب شده و یه شما

اجازه می دهد که با ورود به اینترنت از هر کامپیوتری در هر جایی که باشی به راحتی به

فایل مورد نظر دسترسی داشته باشی . خوب حال توضیح می دهم البته این کار من در

Yahoo 5.5 انجام دادم و هنوز هم کار می دهد ...

برای رفتن به Yahoo! Briefcase به سایت یاهو بروید و در قسمت Organize کلمه

Briefcase را پیدا کنید روی ان کلیک کنید یا اینکه به این آدرس بروید http://briefcase.yahoo.com حال

از شما کلمه رمز و ID Yahoo میخواهد حال شما ای دی خود و پسورد آن را وارد کنید چون برای اولین

بار می خواهید وارده این صندوق شوید یک صفحه ای باز می شود و شما انجا ثبت نام به عمل می آورید .

حال وارده صفحه اصلی یعنی همان فضای خالی شما شد برای گذاشتن فایل باید روی

گذینه Add Files رفته و در انجا از شما می خواهد که مسیری برای فایل انتخاب کنید.

وقتی که مسیری برای انتخاب کردید ( یعنی در اینترنت یک New Folder برای خود بسازید)

حال کلید Select را بزنید و وارد صفحه بعدی شوید حالا فایل انتخابی خود را در یکی از

Browse ها بزارید و کلید Upload بزنید دقت کنید باید حجم فایلی که می گذارید بیشتر از

۵ مگابایت نباشد . حال فایل خود را روی هارد یاهو ای دی خود گذاشته اید . برای این که

فایل خود را همگانی کنی Edit Settings کلیک کنید حال صفحه ای باز می شود که ۴ سوال

می کند ...

1 - Private: فقط شخص خودم به فایل دسترسی داشته باشم.

2 - Public : بصورت عمومی در دسترس همه کاربران باشد .

3 - Friends : فقط کاربرانی که ID آنها در کادر زیرین وارد نمایم قادر به دسترسی به فایل

باشند .

4 - Age Restriction : اشخاص بالای ۱۸ سال به فایل دسترسی پیدا کنند .

برای که همگانی باشه شماره ۲ انتخاب می کنیم و کلید Save می زنیم

آبی کردن Status

خوب دوستان امروز میخوام یه چی دیگه بگم ...حتما دیدین بعضی ها تو یاهو مسنجر Status خودشونو بصورت لینک مانند میکنند و رنگش هم آبی میشه این مراحلی که میگم رو انجام بدین :

ابتدا در Status خود هرچی که میخواید بنویسید رو تایپ کنید سپس یک فاصله بعد دکمه Alt را گرفته و ۰۱۶۰ را تایپ کرده و Alt را رها کنید و یک / بگذارید

نکته : وقتی Alt را گرفته و ۰۱۶۰ را تایپ میکنید باید بعد از رها کردن Alt حرف (ی) ظاهر شود و بدون فاصله / را تایپ کنید

مجازی
معمولا آنهایی که از یاهو! و پیام رسان یاهو! (میسنجر) استفاده می کنند، بیشتر از یک شناسه (ID) برای خودشان دارند. حرفه ای ها، شناسه های مجازی تعریف می کنند و تازه کارها شناسه حقیقی می سازند.
حتما می دانید چه فرقی دارند؟ برای یک شناسه مجازی، ایمیل معتبر بر روی یاهو وجود ندارد.
اما استفاده از شناسه های مجازی اشکالاتی هم دارد که حرفه ای ها را وادار به تعریف شناسه های حقیقی مختلف می کند:: داشتن وضعیت یکسان برای تمام شناسه های مجازی (مثلا Availabe یا Invisible بودن و نمایش یک خط وضعیت برای همه) و حتی امکان فراموشی در اینکه کدام کاربر را با کدام شناسه اضافه کرده اید؟ و بدتر از همه اشتباه در ارسال پیام از طرف یک شناسه بجای یک شناسه دیگر!
از طرفی چون میسنجر اجازه فعال بودن تنها یک نسخه خود را می دهد، استفاده از شناسه های حقیقی متعدد کار را برای آنلاین بودن همزمان برای چند شناسه مشکل می کند. به همین خاطر برنامه نویسان اصلاحیه هایی (Patch) برای یاهومیسنجر ساخته اند که امکان اجرای همزمان چندین میسنجر را می دهند

نرم افزار نصب درست کنید

این امکان وجود دارد که در محیط ویندوزXPبدون هیچ نرم افزار ویژه ای,نرم افزار نصب برای فایلها و برنامه های خود طراحی نمایید.در واقع برنامه مذکور که مانند بسیاری از برنامه های دیگر پنهان است,میتوان از منویStartو از طریق پنجرهRunاجرا نمود.برای انجام این کار از منویStartگزینهRunرا انتخاب کنید و با تایپ کلمه IeXpress برنامه را اجرا نمایید.حال پنجره ای باز میشود که به شما خوش آمد گویی میکندNextرا کلیک کنید.در پنجره دوم که هدف شما را از ایجاد یک نرم افزار نصب مشخص میکند گزینه دوم یعنیExtract files onlyرا انتخاب کنید.سپس در پنجرهPackage titleنامی برای نرم افزار نصب خود انتخاب کرده و در کادر وارد نمایید سپسNextرا کلیک کنید.در پنجرهConfirmation promptدر صورتی که مایلید قبل از نصب فایلها بر روی یک درایو سوالی پرسیده شود گزینهPrompt user with:را انتخاب کنید و در کادر پایین آن متن سوال خود را تایپ کنید که به عنوان مثال میتوانید سوال زیر را برای فایل این استالر خود در نظر بگیرید.
Do You Want Install Program Now???
در پنجرهLicense agreementنیز در صورتی که مایلید متنی را به عنوان توافقنامه در هنگام نصب نمایش دهید ابتدا متن خود را در نرم افزارNotePadتایپ و ذخیره کنید و سپس گزینهDisplay a license:را انتخاب و با زدن کلید Browse مسیر فایل *.txtخود را انتخاب نمایید سپس Next کلیک کنید.سپس در پنجره Packaged files با فشردن کلید Add فایلهایی را که میخواهید طی فرآیند نصب بر روی کامپیوتر انتقال پیدا کنند را انتخاب کنید سپس Next را کلیک کنید.حال در پنجره Show window اندازه پنجره خود را مشخص و Next را کلیک کنید.در پنجره Finished Message نیز در صورتیکه مایلید بعد از اتمام نصب پیغامی را نمایش دهید Display message را انتخاب و متن خود را در کادر پایین آن تایپ کرده و Next کلیک کنید که به عنوان مثال میتوانید متن زیر را برای فایل این استالر خود در نظر بگیرید.
******Thanks For Choose This Program******
در مرحله بعد در پنجره Package Name and Option مسیر ذخیره نرم افزار خود(درایوی که میخواهید نرم افزار در آن ذخیره شود)را در کادر وارد نمایید و Next را کلیک کنید.در پنجره Save Self Extraction فقط Next را کلیک کنید.در پنجرهCreate package نیز فقط Next را کلیک کنید.سپس یک پنجره Prompt Dos روی صفحه مانیتور شما باز شده و شروع به ساخت فایل اجرایی یا فایل این استالر شما میکند مدت زمانی که باید منتظر بمانید تا فایل این استالر شما ساخته شود بستگی به فایلهایی خواهد داشت که در چند مرحله قبل برای فایل این استالر خود در نظر گر فته اید.کمی صبر کنید تا فایل شما ساخته شود و سپس Finish را کلیک کنید.ساختن یک فایل اینستالرتا مدتها میتونه شما رو سرگرم کنه و موجب بشه از این کار لذت فراوانی ببرید.

حفاظت کامپیوتر قبل از اتصال به اینترنت

تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت را افرادی تشکیل می دهند که فاقد مهارت های خاصی در زمینه فن آوری اطلاعات بوده و از امکانات حمایتی مناسبی نیز برخوردار نمی باشند . سیستم های اینگونه کاربران دارای استعداد لازم به منظور انواع تهاجمات بوده و بطور غیر مستقیم شرایط مناسبی را برای مهاجمان به منظور نیل به اهداف مخرب آنان ، فراهم می نمایند . بر اساس گزارشات متعددی که در چندین ماه اخیر منتشر شده است ، تعداد حملات و آسیب پذیری اینگونه سیستم ها ، بطرز کاملا" محسوسی افزایش یافته است . علت این امر را می توان در موارد زیر جستجو نمود :

تعداد بسیاری از تنظیمات پیش فرض کامپیوترها ، غیر ایمن می باشد .

کشف نقاط آسیب پذیر جدید در فاصله بین زمانی که کامپیوتر تولید و پیکربندی می گردد و تنظیماتی که اولین مرتبه توسط کاربر انجام می شود.

در مواردی که ارتقاء یک نرم افزار از طریق رسانه های ذخیره سازی نظیر CD و یا DVD انجام می شود ، همواره این احتمال وجود خواهد داشت که ممکن است نقاط آسیب پذیر جدیدی نسبت به زمانی که نرم افزار بر روی رسانه مورد نظر مستقر شده است ، کشف شده باشد .

مهاجمان دارای آگاهی لازم در خصوص دامنه های آدرس های IP از نوع Dial-up و یا Broadband بوده و آنان را بطور مرتب پویش می نمایند .

کرم های بسیار زیادی بطور مرتب و پیوسته بر روی اینترنت در حال فعالیت بوده تا کامپیوترهای آسیب پذیر را شناسائی نمایند .

با توجه به موارد فوق ، متوسط زمان لازم به منظور یافتن کامپیوترهای آسیب پذیر در برخی شبکه های کامپیوتر به مرز دقیقه رسیده است .
توصیه های استاندارد به کاربران خانگی ، Download و نصب Patch های نرم افزاری در اسرع وقت و پس از اتصال یک کامپیوتر جدید بر روی اینترنت است . فرآیند فوق ، با توجه به این که مهاجمان به صورت دائم اقدام به پویش و یافتن قربانیان خود می نمایند ، ممکن است در موارد متعددی توام با موفقیت کامل نگردد .
به منظور حفاظت کامپیوترها قبل از اتصال به اینترنت و نصب هر یک از Patch های مورد نیاز ، موارد زیر پیشنهاد می گردد :

در صورت امکان ، کامپیوتر جدید را از طریق یک فایروال شبکه ای ( مبتنی بر سخت افزار ) و یا روتر فایروال به شبکه متصل نمائید .
یک فایروال شبکه ای و یا روتر فایروال ، سخت افزاری است که کاربران می توانند آن را بین کامپیوترهای موجود در یک شبکه و دستگاههای Broadband نظیر مودم کابلی و یا DSL نصب نمایند . با بلاک نمودن امکان دستیابی به کامپیوترهای موجود بر روی یک شبکه محلی از طریق اینترنت ، یک فایروال سخت افزاری قادر به ارائه یک سطح حفاظتی مناسب برای کاربران در خصوص دریافت و نصب patch های نرم افزاری ضروری خواهد بود .
در صورتی که قصد اتصال کامپیوتر خود به اینترنت را از طریق یک فایروال و یا روتری با پتانسیل NAT:Netwoirk Address Translation ، داشته باشید و یکی از موارد زیر درست باشد : الف ) ماشین جدید تنها کامپیوتر متصل شده به شبکه محلی از طریق فایروال است . ب ) سایر ماشین های متصل شده به شبکه محلی پشت فایروال نسبت به نصب patch های مورد نیاز بهنگام بوده و بر روی آنان کرم ها و یا ویروس هائی وجود ندشته باشد ، ممکن است به وجود یک فایروال نرم افزاری نیاز نباشد .

در صورت امکان ، از فایروال نرم افزاری همراه کامپیوتر نیز استفاده نمائید .
در صورتی که سیستم عامل نصب شده بر روی کامپیوتر شما دارای یک فایروال نرم افزاری از قبل تعبیه شده می باشد ، پیشنهاد می گردد آن را فعال نموده تا امکان اتصال سایرین به شما وجود نداشته باشد . همانگونه که اشاره گردید ، در صورتی که کامپیوتر شما از طریق یک فایروال به شبکه متصل است و تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه محلی نسبت به نصب هر یک از Patch های مورد نیاز بهنگام شده می باشند ، این مرحله می تواند اختیاری باشد .علیرغم موضوع فوق ، در بخشی از استراتژی "دفاع در عمق " به این موضوع اشاره شده است که بهتر است فایروال نرم افزاری ارائه شده همراه سیستم عامل،همواره فعال گردد. در صورتی که سیستم عامل موجود برروی کامپیوتر شما دارای یک فایروال نرم افزاری از قبل تعبیه شده نمی باشد ، می توان یک نرم افزار فایروال مناسب را تهیه نمود . پیشنهاد می گردد که اینگونه نرم افزارها از طریق رسانه های ذخیره سازی نظیر CD و یا DVD نصب گردند (در مقابل اتصال به یک شبکه و دریافت نرم افزار مورد نیاز از یک کامپیوتر حفاظت نشده ) . در غیر اینصورت همواره این احتمال وجود خواهد داشت که کامپیوتر شما قبل از اینکه قادر به دریافت و نصب اینچنین نرم افزارهائی گردد ، مورد تهاجم واقع شود .

غیر فعال نمودن سرویس های غیرضروری نظیر "اشتراک فایل و چاپگر"
اکثر سیستم های عامل به صورت پیش فرض پتانسیل "اشتراک فایل و چاپ " را فعال نمی نمایند .در صورتی که شما سیستم خود را به یک سیستم عامل جدید ارتقاء داده اید و کامپیوتر دارای گزینه فعال "اشتراک فایل و چاپ " می باشد، بدیهی است که سیستم عامل جدید نیز این گزینه را فعال نماید . سیستم عامل جدید ممکن است دارای نقاط آسیب پذیری باشد که شما آنان را در نسخه قبلی سیستم عامل مربوطه از طریق نصب تمامی patchهای مورد نیاز ، برطرف کرده باشید و در سیستم عامل جدید این وضعیت وجود ندارد. برای حل مشکل فوق پیشنهاد می گردد قبل از ارتقاء سیستم عامل ، پتانسیل "اشتراک فایل و چاپ " را غیر فعال نموده و در ادامه فرآیند ارتقاء را انجام دهید . پس از ارتقاء سیستم و نصب Patch های مورد نیاز ، می توان در صورت ضرورت اقدام به فعال نمودن پتانسیل "اشتراک فایل و چاپ " نمود .

دریافت و نصب patch های مورد نیاز
پس از ایمن سازی کامپیوتر در مقابل حملات با استفاده از فایروال های سخت افزاری و یا نرم افزاری و غیر فعال نمودن پتانسیل "اشتراک فایل و چاپ " ، می توان با اطمینان بیشتری سیستم خود را به منظور دریافت و نصب patch های مورد نیاز به شبکه متصل نمود . به منظور دریافت patch های نرم افزاری، توصیه می گردد که حتما" از سایت های ایمن و مطمئن ( وب سایت تولید کنندگان ) استفاده گردد .بدین ترتیب احتمال این که یک مهاجم قادر به دستیابی سیستم شما از طریق برنامه هائی موسوم به Trojan گردد ، کاهش می یابد .

آموزش مقدماتی برنامه فلش

خیلی از کاربران هنوز با مخیط فلش اشنا نیستند و برای همین پرداختن به اموزشهای سطح بالا فعلا کار درستی نیست.
اولین قسمت از اموزش مقدماتی فلش رو میزارم و بر اساس علاقه مندی افراد سعی میکنم بقیه رو هم بنویسم.
با اموزش تنهاتون میزارم....
-----------------------------------------
ماکرومدیا فلش ( Macromedia Flash) یکی از بهترین نرم افزار هایی است که شما میتوانید جهت افزودن افکت های مخصوص و انیمیشن های کامپیوتری به وب سایت از آن استفاده کنید .در این جزوه سعی شده تمامی نکات با ذکر مثال و انیمیشن برای شما ارائه گردد . امید است این منبع جهت استفاده ی شما عزیزان مفید واقع شود.
برای مطالعه ی این دوره ی آموزشی نیاز است کاربران محترم آشنایی با سیستم عامل ویندوز داشته باشند .

ضمنا سیستم شما باید دارای مشخصات سخت افزاری ذیل باشد :

- حداقل سیستم مورد نیاز پنتیوم 233
- 16 مگابایت Ram
- حدود 600 مگا بایت فضای آزاد
- کارت گرافیکی 64 گیگا بایت


کاربردهای Flash

زمانی که با یک صفحه ی وب برخورد میکنیم ایده های مختلفی برای ساختن یک وب سایت جالب ،در ذهنمان ایجاد میشود. با وجود بخشهای گوناگون در یک وب سایت در مورد تصاویر و رنگها قانونی کلی وجود دارد. در Flash ابزارهایی وجود دارد که به وسیله ی آنها میتوان به راحتی تصاویر مختلفی خلق کرد. تصاویر برداری خیلی بهتر از نقشه های بیتی هستند. تصویر برداری نه تنها از لحاظ اندازه کوچکتر است بلکه در هنگام کوچک و بزرگ شدن به هیچ وجه کیفیت خود را از دست نمیدهد. ولی زمانی که یک نقشه بیتی را بزرگ میکنیم تصاویر مات به نظر میرسند. تصاویر Flash همانند یک فیلم بر روی صفحه ی وب گذاشته می شود . هرگاه که مرورگر وب شما با یک فیلم Flash روبرو میشود به طور اتوماتیک Flash player را اجرا می کند.

نکته

به یاد داشته باشید که فیلم های Flash به واسطه برداری بودنشان کم حجم تر از تصاویر نقشه بیتی خواهند بود.

متحرک سازی در سایت وب

در گذشته در سایتهای وب به علت اینکه انیمیشن نداشتند ، بسیار خسته کننده به نظر می رسیدند. ولی نرم افزار Flash به آسانی انیمیشن را توسط فرآیندی به نام Tweening ایجاد میکند. در این مرحله شما به Flash نقطه آغاز و پایان میدهید و تصاویر بین این دو نقطه به طور اتوماتیک به صورت فریم ( Frame ) ایجاد خواهند شد. مثلاً اگر یک تصویر کامپیوتری برای کامل شدن احتیاج به 10 فریم داشته باشد تنها لازم است به آن دو فریم شروع و پایان را بدهیم ( فریم 1 و فریم 10) ، خود نرم افزار Flash فریم های ما بین آن را میسازد.
علاوه بر آن میتوانید یک Motion Tween برای آن شیء بسازید.

ساخت فیلم های محاوره ای :

در Flash علاوه بر انیمیشن های ساده میتوانید وب سایتهای محاوره ای نیز بسازید. به عنوان مثال میتوان فیلم فلشی را ایجاد کنید که در آن فیلمهای کوتاه و Track های موسیقی متعدد قابل انتخاب وجود داشته باشد زیرا Flash کاملاً شیء گرا میباشد.

نکته :

در یک فیلم Flash منظور از محاوره ای بودن این است که کاربر قادر به انتخاب کلیپ های ویدئویی یا Track موسیقی دلخواه باشد.

تغییر شکل اشیاء و متون متحرک :

یکی از تکنولوژی های انیمیشن در Flash این است که به شما اجازه ی تغییر یک شکل به شکل دیگر را میدهد ،به این فرآیند Shape tween میگویند. بدون شک متون متحرک را در سایت های مختلف مشاهده کرده اید. این متون درون یک جعبه از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت میکنند. از این Effect در سرفصل روزنامه ها و تبلیغات فروشگاهها استفاده میشود. ایجاد یک متن متحرک در Flash کار بسیار ساده ای است . بدین منظور جهت رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تکنیک های فیلم سازی Flash را با هم ترکیب کنیم ، به این صورت که ابتدا یک Motion Tween ایجاد کرده ، بوسیله آن متنی را داخل جعبه از این سمت به آن سمت برده و سپس یک Mask اضافه می کنیم. توسط این ماسک میتوانیم متن داخل جعبه را کنترل کنیم. این بدان معنی است که شما قادر خواهید بود هر قسمت از متن دلخواه خود را قابل مشاهده کنید.

درک و یادگیری اصول پایه ای Flash

Flash دارای یک سری عناصر اولیه است که در طول کارتان شما را همراهی میکند. شکل زیر نمای اولیه ای از عناصر اولیه Flash میباشد.

صفحه کاری ( Work Place ) در Flash :

صفحه کاری منطقه ای است که در آن قلم های Flash را ایجاد میکنید. این صفحه ی کاری در واقع آن منطقه سفید رنگی است که در قسمت میانی پنجره Flash واقع شده است.

نکته :

به طور پیش فرض اندازه این صفحه 550*400 پیکسل میباشد. اطراف صفحه کاری بوسیله یک حاشیه خاکستری که محیط کاری است پوشانده شده است. اشیاء روی محیط کاری ظاهر میشوند، مگر اینکه آنها را بر روی صفحه کاری منتقل کنید.

Timeline :

Timeline ( خط زمان ) یکی از ابزار های Flash است که فریم های درون آن را کنترل میکند. شکل زیر قسمتهای مختلف Timeline را به تصویر میکشد.



Play head :

برای دیدن گزینه های Flash مورد نظر Play head را بوسیله اشاره گر ماوس بر روی این Flash بکشید. بدین منظور شما میتوانید یک Frame دلخواه را بر روی Timeline کلیک کنید که آن به صورت اتوماتیک Play head میشود.

Frame Number :

همان نما های شما برای کار کردن در Timeline میباشند. Frame line شما را قادر میسازد تا مکان صحیح اشیاء در فریم را مشخص کنید.

Timeline Menu :

از طریق این متد میتوان به تعداد گزینه هایی که برای تنظیم چگونگی مشاهده Timeline استفاده میشوند دسترسی پیدا کرد.

Center Frame :

قسمت مرکزی قابل دید در Timeline میباشد.

Onion Skin View :

توسط این گزینه میتوان فریم های مختلف یک انمیشن ترتیبی را مشاهده کرد. در واقع میتوان تشکیل فریم های میانی را ملاحظه نمود.

Onion Skin Outline view :

این گزینه نیز مانند Onion Skin View میتواند تعداد فریم های اول تا آخر را نشان دهد .اما این گزینه بیشتر برای منحنی ها استفاده میشود.

Edit Multiple Frames :

این گزینه شما را قادر میسازد تا هر بخش از یک انیمیشن را که بر فریم های مختلفی تقسیم شده اند ، ویرایش کنید.

Modify Onion Markers :

منویی را نمایش میدهد که توسط آن شما میتوان تعداد فریم های دلخواه را در Onion Skin View نمایش داد.

Current Frame :

در این قسمت ساده فریم جاری نمایش پیدا میکند.

Frame Rate :

این گزینه تعداد فریم های نمایش داده شده را نشان میدهد.

Playback Time :

این گزینه مدت زمان سپری شدن فیلم را نشان میدهد.

Scroll Bars :

بوسیله این گزینه میتوان فریم های لایه های قبلی را مشاهده نمود.

آموزش نحوه پارتیشن بندی هارد دیسک یا همون FDISK

برای شروع کار بهتره بدونین پارتیشن چیه؟
Partition از کلمه Part گرفته شده که به معنای قسمت یا بخشه.اگر در ویندوز 98 یا هر ویندوز دیگه ایی وارد My Computer بشین حتما لیست درایو ها رو دیده اید که معمولا شامل:C و D و E و F می شود.در این صورت هارد دیسک شما 4 پارتیشن دارد (چهار درایو).

قسمت اول:پارتیشن بندی یک هارد دیسک جدید

برای شروع کار ابتدا از یک دیسکت بوت یا از یک سی دی Bootable برای راه اندازی سیستمتون استفاده کنین.اگر از سی دی استفاده می کنید باید در داخل بایوس ترتیب بوت شدن رو در مادربوردهای قدیمی به صورت CD-Rom,C,A قرار بدین و در مادربوردهای جدیدتر First Boot را CD و Secound Boot را هاردیسک و Three Boot را فلاپی دیسک قرار بدین.
وقتی که با سی دی دستگاه را بوت کنین 2 تا گزینه براتون میاد:

1- Boot from Hard Disk

2- Boot from CD-ROM

بروی قسمت دوم اینتر کنین در قسمت بعدش حالتی رو انتخاب کنید با این عنوان:
Start Computer With CD-ROM Support
وقتی که اینتر بزنین بعد از چند لحظه به حالت A:> می رسید.در این قسمت تایپ کنید FDISK و اینتر را بزنین سپس یک متن براتون ظاهر میشه که در آخرش یه سوال نوشته با 2 تا گزینه (Y/N ) بدین صورت:
Do you wish to Enable Large Disk support (Y/N)......{ }?

که خلاصه این متن اینه که شما با چه فرمتی می خواین پارتیشن بندی بکنین.اگر N بزنین با FAT16 و اگر Y بزنین با FAT32 پارتیشن بندی میشه .

نکته: اگر می خواهید از DOS استفاده کنین حتما باید از FAT16 استفاده کنین،مشکل FAT16 اینه که هاردهایی با ظرفیت بیشتر از 8.4 گیگا بایت رو پشتیبانی نمی کنه.ولی اگر از FAT32 استفاده کنین میتونین هاردهایی تا سقف 60 گیگابایت رو هم پشتیبانی میکنه.

وقتی که از این صفحه عبور کردید با منوی اصلی برنامه FDISK مواجه میشین.که 4 قسمته به این صورت:

1- Create DOS Partition or Logical DOS Drive
2- Set active Partition
3- Delete Partition or Logical DOS Drive
4- Display Partition Information

ابتدا 1 بزنید تا به صفحه بعد بروید در صفحه بعد باز هم 3 تا گزینه پیش رو دارین برای ساخت پارتیشن اصلی دوباره 1 را انتخاب کنید تا پارتیشن اصلی ساخته شود پس از چند لحظه از شما سوالی میشود که آیا می خواهید تمام گنجایش هارد دیسک به یک پارتیشن داده شود که البته N یا no را انتخاب می کنیم تا بتونیم هارد خود را به چند قسمت تقسیم کنین. در قسمت بعد حجم پارتیشن اول که همون C است رو به دلخواه وارد کنید (با توجه به تعداد درایو هایی که می خواهید بسازید و همچنین حجم کل هارد دیسک ).وقتی که پارتیشن اول ساخته شد Esc بزنید تا به صفحه اولی بروید دوباره 1 رو انتخاب و اینتر بزنید در قسمت بعد این دفعه 2 را انتخاب و اینتر کنین که نوشته :Create Extended Dos Partition تا پارتیشن اکستندد(پارتیشن افزوده) ساخته شود در این مرحله با عدم تغییر حجم اینتر کنین تا بقیه فضای هارد به عنوان اکستندد شناخته شود. حال برای ادامه کار Esc بزنید در این جا باید پارتیشن اکستندد را به چند پارتیبشن تقسیم کنین(به نسبت نیازتون) هر مقداری رو که در این قسمت که نوشته:
Enter Logical drive size in Mbyte Percent of Disk space (%)....[ ] وارد کنید به عنوان درایو های بعدی شما شناخته خواهد شد(این عمل ادامه داره تا حجم کل هارد دیسک پارتیشن بندی بشه،بستگی به مقدار حجم کل هارد دیسک و مقداری داره که شما وارد می کنید).
برای بهتر فهمید یه مثال می زنم:
شما مثلا یه هارد 40 گیگ دارین به درایو C حدود 10 میلیون حجم میدین بعد 30 میلیونش میمونه برای اکستندد،شما مس تونین این 30 میلیون رو به 3 تا 10 میلیون تقسیم کنین یا این که به تعداد بیشتر، به این صورت.

وقتی که پارتیشن های اکستندد را ساختین با زدن Esc به پنجره اصلی بروید این بار در منوی اصلی گزینه 2 را انتخاب کنید و اینتر بزنید تا به بخش فعال کردن پارتیشن اصلی(Primary ) بروید در این قسمت 1 را زده و اینتر کنید تا پارتیشن C فعال گشته(البته میتونید پارتیشن های دیگه رو هم اکتیو کنید یا این که چندتا پارتیشن رو اکتیو کنید) و سیستم از روش بوت یا اجرا بشه باز هم Esc بزنید تا به صفحه اصلی بروید.
توسط گزینه 3 می تونین پارتیشن های ایجاد شده رو حذف کنید.
توسط گزینه 4 می تونین اصلاعات کل پارتیشن ها رو ببینین.

در این جا دیگه کار برنامه FDISK به پایان میرسه Esc کنید تا از برنامه FDISK خارج شوید و توسط 3 دگمه Ctrl+Alt+Delete یا دگمه Restart روی کیس، کامپیوتر رو بوت کنید.
***********************************************************************
قسمت دوم:پارتیشن بندی هارد دیسکی که قبلا پارتیشن بندی شده و روی آن ویندوز نصب شده است

در این وضعیت،پس از راه اندازیه کامپیوتر توسط حالا سی دی یا دیسکت دوباره به همون A:> می رسین مثل قسمت اول تایپ کنید FDISk تا برنامه اجرا بشه،چون هاردمون قبلا پارتیشن بندی شده و حالا دوباره می خوایم پارتیشن بندی کنیم می بایست پارتیشن های قبلی رو حذف کنیم ،برای پاک کردن پارتیشن های قبلی در صفحه اصلی برنامه گزینه 3 را بزنین و اینتر کنین در این قسمت که وارد شدین اول باید پارتیشن های لاجیکال (Logical DOS Partition ) رو پاک کنیم برای این کار در صفحه ایی که هستید دوباره 3 رو انتخاب و اینتر کنین در صفحه ایی که میاد حرف آخرین پارتیشن لاجیکالی که دارین وارد کنید(مثلا آخرین پارتیشنتون F است) و اینتر کنین، همین جور تا آخرین پارتیشن ادامه بدین.

نکته:
اگه از شما نام پارتیشن رو خواست(Volume بهش برچسب هم میگن) نام اون پارتیشن رو همون طوری که در ستون Volume است وارد کنید و اینتر بزنید(مثلا اگه قبلا در ویندوزتون نام پارتیشن C رو به نام خودتون نوشتین،به طور مثال من در حال حاضر نام پارتیشن C خودمو به نام خودم نوشته ام به این صورت:AMIR_XP(C:) در اومده،شما می بایست در زمان پاک کردن پارتیشن در قسمت Volume همین نامی که نوشتین رو وارد کنید)
اگر هم نامی برای پارتیشن خودتون تعیین نکرده بودین وقتی که از شما در قسمت Volume چیزی خواست فقط اینتر کنید تا رد بشه.

حالا که پارتیشن های لاجیکال رو پاک کردین نوبت به پارتیشن اکستندد میرسه،برای این کار به صفحه اصلی برنامه بروید سپس عدد 3 را وارد کنید و اینتر بزنید برای این کار عدد 2 را وارد کرده و اینتر بزنید با وارد کردن حرف پارتیشنتون مثلا F و سایر اطلاعات مربوط به این پارتیشن آن را حذف کنین.حالا با زدن Esc به صفحه اصلی برنامه برگردید حالا می بایست که پارتیشن اصلی یه همون Primary رو حذف کنید برای این کار در صفحه اصلی برنامه عدد 3 رو اتنخاب و اینتر بزنین در صفحه که براتون ظاهر میشه عدد 1 را بزنید و اینتر کنید باز هم در صفحه بعدش دوباره عدد 1 را بزنید و اینتر کنید اگر هم نامی براش قبلا انتخاب کرده بودین اونو در قسمت Volume کنین اگر هم نه که هیچی فقط اینتر بزنید.
در این جا دیگه شما همه پارتیشن هاتون رو پاک کردین و می تونین که دوباره پارتیشن بندی کنید(طبق همون دستور العمل هایی که در قسمت اول براتون گفتم)